Lilypie Trying to Conceive Event tickers

1 Ocak 2011 Cumartesi

Makale Özeti: KİŞİLİK ÖZELLİKLERİ İLE ALGILANAN RİSK ARASINDAKİ İLİŞKİLERİN İNCELENMESİ ÜZERİNE BİR ARAŞTIRMA

Etkili pazarlama stratejileri ve tüketici davranışların analizi için kişilik özelliklerinin incelenmesi gerekir. Her birey algılama şekli farklı olduğundan farklı farklı markalara yönelir. Kişilik özellikleri alışveriş öncesi ve sonrası davranışlarda etkilidir. Tüketici karar alırken birçok iç ve dış faktörün etkisinde kalmaktadır. Davranış üzerinde etkili olan iç faktörlerden birisi kişiliktir. Kişilik bireylerin çeşitli durumlara verdiği tutarlı tepkiler olarak ifade edilmektedir. Bu çalışmada kişilik özellikleri ile algılanan risk arasındaki ilişkilerin incelenmesi üzerine bir araştırmadır. Bu çalışma Erzurum'da yapılmıştır. Erzurum'da yasayan otomobil sahibi tüketicilere yapılmıştır. Araştırmada veriler anket yöntemi kullanılarak toplanmıştır. Anket formunda 3 grup soru yer almıştır. 1. grup cevaplayıcıların demografik ve ekonomik özelliklerini, 2. grup kişilik özelliklerini ve 3. grup ise algılanan risk türlerini tespit etmek amacıyla hazırlanmıştır. Kişilik özelliklerini belirlemede, son yıllarda yapılan kişilik araştırmalarında en çok kullanılan ve kişilik psikologlarının üzerinde anlaşmaya vardığı Goldberg tarafından 1990 yılında geliştirilmiş Beş Faktör Kişilik Envanteri kullanılmıştır.16 PF kişilik envanteri 5 faktör modeli teorisine dayanmaktadır. Beş faktör kişilik envanter Kişilik özellikleri ile finansal risk arasında, Kişilik özellikleri ile sosyal risk arasında, Kişilik özellikleri ile psikolojik risk arasında, Kişilik özellikleri ile fiziksel risk arasında, Kişilik özellikleri ile zaman riski arasında anlamlı bir ilişki olup olmadığına bakılmıştır. Araştırmada kullanılan ölçeklerin örneğe uygunluğu test edildikten sonra, kişilik özellikleri ile algılanan risk arasındaki karşılıklı ve çoklu ilişkiyi görebilmek için kanonik korelasyon analizi yapılmıştır. Analiz sonuçlarına göre uyumlu, sorumluluk sahibi ve yeniliklere açık olan kişilerin otomobil satın alma ve kullanma ile ilgili olarak daha çok performans riski ve psikolojik risk algıladıkları belirlenmiştir.

Makaleyi özetleyen: Büşra Toktaş

Hiç yorum yok: