Lilypie Trying to Conceive Event tickers

30 Aralık 2010 Perşembe

Makale Özeti: HEINZ KOHUT’S SELF PSYCHOLOGY- AND OURS

Makalede, empatinin psikanalitik metodu ve benlik psikolojisinin temel kavramları anlatılıyor.
Kohut için empati terapide gözlem yapmaktır. Empati Kohut’un benlik psikolojisiyle iç içe geçmiştir. Benlik psikolojisini reddeden kişiler Kohut’un empatiyi bir kavram olarak oluşturduğunu ve bir insanı tanımak için empatinin başarısız olduğunu söylemişlerdir. Yazar ise sinir bilimi, felsefe ve konusu insan olan bilimlerde empatinin evrensel insan kapasitesi olduğunu belirtir. Ornstein’e göre Kohut empatinin farklı çeşitlerini doğru bir şekilde açıklamamıştır. Konusu insan olan bilimlerin kişinin empatinin analizin uzun bir periyodu için çok gerekli olduğuna inanmışlardır ve özelliklede aktarımda empatik yaklaşımın hastanın içsel deneyimlerine daha iyi daldığını vurgulamışlardır.
Klinik durumda analistin hastanın iç dünyasına girişi karşılıklı bir risktir. Hasta ve analist hastanın deneyimlerini anlamada karşılıklı katkıda bulunurlar. Eğer hasta anlaşıldığını hissetmezse ve bu analizde kendisinde katkısı olduğunu anlamazsa, terapist kendi başına hastayı anladığını iddia edemez. Kohut hastalarını analiz ederken onların söylediklerine ve rüyalarına önem verir bunu da hastalarla empati kurarak gerçekleştirmiştir. Analist sabırla hastanın bazı düşüncelerini seçip ayırır.
Benlik psikolojisinde dört temel kavram vardır bunlar; benlik, benlik nesnesi, benlik nesnesi aktarımı, parçalanmadır. Son olarak da yazar içselleştirilmiş aktarım durumunu da bu gruba dahil eder. Benlik nesne aktarımını benlik ve narsisisizm biçimlendirir. Benlik psikolojisi insanı psikanalizden farklı tasvir eder.
Benlik nesne aktarımının günümüz psikanalizi için neden zorunlu bir parça olduğu merak edilmektedir. Nedenlerinden bir tanesi, bu aktarım odipal periyodundan önceki erken deneyimleri etkilediği için önemlidir. Benlik nesne aktarımı insanın içine gömülmüştür. Yeni doğan bebekte yaşam ona bakan kişiyle başlar. Bakan kişi de çocuğun hem fizyolojik hem de duygusal gelişine cevap verir. Benlik nesne deneyimleri kişiye hayatı boyunca etki eder. Benlik nesne deneyimleri yaşamın başında tutarlı benlik oluşturur ve benliği olgunlaştırırlar. Bazı kişilerin benlik nesne deneyimleri benliği ciddi şekilde yaralamıştır. Kohut’a göre benliği yaralanmış insanlara benlik nesne aktarımını analizciler sağlarsa hastaların kırılan benliği onarılmış olur. Tedavi sırasında hasta, analisti benlik sisteminin bir parçası olarak görür, hasta analist gibi olmaya ısrar edebilir. Dış gerçek analisttir ve hastanın iç dünyasında önemli bir yeri vardır. Bu sebeple benlik nesne aktarımı günümüz psikanalizin önemli bir parçası haline gelmiştir.
Benlik psikolojisinde ilişkisel analiz çok önemlidir çünkü bütün benlik gelişimi ilişkiyle başlar. Aktarım ilişkisi bütün ilişkileri içerir. Terapide benlik nesne aktarımının gelişmesi hasta ve analist arasındaki ilişkiyi yansıtır.
Sonuç olarak benlik psikolojisinin günümüz psikanalizinde neden önemli olduğunu görmekteyiz. Yazar, son 25 yılda Kohut’un ölümünden beri nelerin değiştiğini açıklamıştır. İlk önce psikanalitikte empatinin işleyişini sonra empatiyi benlik psikolojinin temel kavramlarına dayandırmıştır. Kendi yorumlarıyla bu konuları açıklamıştır.

Referans:
Ornstein, P. H. ( 2008). Heınz Kohut’s self psychology- and ours. International Journal of Psychoanalytic Self Psychology, 3:195- 214

Makaleyi özetleyen: Betül Demirtaş

Hiç yorum yok: