Lilypie Trying to Conceive Event tickers

28 Aralık 2010 Salı

Makale Özeti: VICTOR EMIL FRANKL’S RELIGIOUS PHILOSOPHY

Bilimin gelişmesiyle önüne birçok fırsat sunulan insan, onca teknolojiye sahip olmasına rağmen neden hala bir boşlukta? Neden günümüzde depresyona girenlerin ve intihar edenlerin sayısı artmakta? Victor Frankl, tam da bu sorun üzerine yoğunlaşmış ve Freud ve Adler’den sonra, ‘3. Viyana Okulu’ olarak adlandırılan ‘Logoterapi’ ekolünü kurmuştur. Çalışmalarında insana yönelerek anlam merkezli terapiyi geliştirmiştir. Bunun için pek çok kavramdan yararlanmıştır. Burada Frankl’ın dine yaklaşımını, onu nasıl ele aldığını anlatacağım. Logoterapi insanın varoluşunun anlamını, insanın kime karşı sorumlu olduğunu, değerleri ve bunların kaynağının Tanrı olduğunu açıklayarak ‘Varoluşçu’ ekolle özdeşleştirmiştir. Bazı araştırmacılara göre Frankl’ın ekolü tamamen din üzerine kuruludur. Fakat Yalom bunun öyle olmadığını ve dinsel ya da varoluş konularından yararlanarak, kendi uyguladığı psikoterapik tekniklerinin olduğunu söylemiştir. Logoterapiyi diğer ekollerden ayıran özelliği insanın anlam ve sorumluluğu yanında kişilik gelişimine verdiği önemdir. Fakat Frankl’ın anlam üzerine odaklanması, klasik psikolojizm yaklaşımlarından bayağı uzak bir yaklaşımdır. Diğer yaklaşımlar zihin ve bedene odaklanmıştır. Fakat Frankl, ruha vurgu yaparak onu dikkate almıştır. Antropolojik alt yapısı olan Logoterapide özgürlük, sorumluluk ve değerler gibi kavramlar da vardır. Varoluş analizinde insana yüklenen en büyük görev sorumluluktu. Varoluş analiziyle Frankl, insanın diğer varlıklardan farklı olarak, hayatını varoluş amacına yakışır bir şekilde yaşaması gerektiğini vurgular. İnsanın varoluşunu anlam ve değerlere bağlaması, ancak aşkın varlık olan Tanrı’ya yönelmekle olur, demiştir varoluş analizinde. Aşkınlık kavramını insanın kendi dışındaki bir şeye yönelmesi olduğunu vurgulamıştır. İnsanın tabiatı gereği bağlandığı tanrıyı Bilinçdışı Tanrısı (Unconscious God) olarak tanımlar. Frankl, ne kadar aşkınlık ve tanrı gibi dinsel kavramlar kullansa da bunları Logoterapi tekniklerine yansıtmamıştır. Yaşamın anlamının insanın içinde değil de dış dünyada olduğunu ve bunun da her bireyin kendisi tarafından bulunacağını vurgulamıştır. Din anlam kaynağı olması nedeniyle insana yardım eder. Ona göre meta-antropoloji insanın bütünlüğünü temsil eder. Frankl’ a göre nihai anlam (ultimate meaning) insanın sınırlı zihinsel yetisini aşar. Logoterapi teolojik kavramları içerse de sadece bunlara bağlı bir ekol değildir. Teoloji ve psikoloji arasında iyi bir denge kurmuştur. Logoterapi dinin insan varoluşunun en önemli unsurlarından biri olduğunu söyler. Bunu da ‘the suffering man’ ve ‘the foundations of psychotherapy’ kitaplarında açıklamıştır.

Referans:
Peter, S. Outlines of Viktor Emil Frankl’s Religious Philosophy

Makaleyi özetleyen: Tuğçe Çekiç

Hiç yorum yok: