Lilypie Trying to Conceive Event tickers

30 Aralık 2010 Perşembe

Makale Özeti: HUZURLU ÇOCUK UYGULAMASINDA BENLİK NESNESİ

Çocukların huzurlu olması için uygulanması gereken ilk durum onlara destekleyici iyi bir ortam hazırlamaktır. Kohut’un Benlik psikolojisi, ekolojik modelle etkileşimsel faktörün yaklaşımını genişletebilir ve uyumlu hale getirilebilir. Ekolojik görünüm, psikososyal ortam içinde büyüyen çocukları değerlendirmek için kullanışlıdır. Günümüzde ekolojik düzenleme, özsaygının nasıl gelişebileceği ve değerlerin, amaçların nasıl özümleneceği konusunda dikkat uyandırır.
Psikanalitik düşünce, huzurlu çocuk eğitimine katkıda bulunmuştur. Kohut, önemli konularda geleneksek psikanalitik düşünceden ayrılmıştır. Kohut’a göre çocuk ve aile arasında empatik bir etkileşimin olmaması, çocuğun özsaygısını yitirmesine ve davranış problemlerinin çıkmasına neden olur. Çocukta benliğin gelişmesi, yetişkin bir empati figürü ile destekleyici ilişkiden meydana gelir. Bu ilişkiyi Kohut pozitif benlik durumu olarak tanımlar. Çocuk pozitif benlik durumuyla bütünleyici, tutarlı, uyumlu ve enerjik bir duruma sahip olur.
Kohut’a göre empati çok yararlıdır. O, empati kurmada başarısız olan ailelerin, çocuklarının zihinsel ve fiziksel aktivitelerinden zevk almasını engellediğine inanır. Empatinin tekrar edilmesi çocuğun temel ihtiyacı olan onaylanma duygusu için çok önemli bir çevresel faktördür.
Aktarım, ilişkilerde bilinçdışı bir faktördür. Kohut aktarımı benlik psikolojisinde genişletir. Bunu benlik nesnesi aktarımı olarak tanımlar ve insanlar bu aktarımı çevrede diğerlerine yansıtır. Bu aktarım çocuklukta başlar fakat daha sonra benliğin uzantı vazifesini görür. Benlik nesnesinin çocuklukta ve ergenlikte araştırılması için üç tane aktarıma ihtiyaç vardır. Empatiyi ve onaylanmayı yansıtacak kişileri isteme ihtiyacı, model alınacak insanlara ihtiyaç duyma ve diğer insanları idealleştirme ihtiyacı. Kohut, hastalarının kendi öz saygılarını arttırmak için onaylanmaya ihtiyaçları olduğunu söyler ve hastaların empatik cevaplar veren terapistlere karşı daha yakın hissettiklerini düşünür. Üç çeşit aktarım ihtiyaçları tripolar benliğin gelişimsel gereksinimi açıklar. İlk ihtiyaç çocuğa destekleyici duygunun yansıtılmasıdır. Çocuğun bazı davranışlarına empatiyle ve onaylamayla cevap verildiğinde, çocuğun pozitif duygular yansıtması teşvik edilir ve benlik saygısı arttırılır. Çocuklarını kontrol eden ve onları reddeden ailelerde çocuklar güvensiz ve huzursuz olurlar.
Kohut’un Benlik psikolojisi; vakaların anlaşılmasını sağlar. İlk önce onaylanmaya ihtiyacı olan çocukların davranışları incelenir. Örneğin; 14 yaşında olan Sarah 3 ay önce evlatlık verilir çünkü üvey annesi tarafından duygusal olarak ihmal edilir. Sarah’ı evde yalnız bırakır yemek vermez, onu tehdit eder ve döver. Sarah’a bakan aile ise onunla çok iyi ilgilenir fakat O, sıklıkla huysuzluk, geri çekilme, duygusal olarak birden patlayan davranışlar sergilemeye başlar. Sarah’ın ailesi onun negatif davranışlarına olumlu cevaplar verirler. Tedavi planında Sarah’a evde baskı yapılmaması ve onun okuluna aşırı yatırım yapılmaması konusunda koruyucu aile uyarılır. Bu vakada Sarah’ın benlik nesnesine ayna olabilecek onaylayıcı aileye ihtiyacı olduğu görülüyor. Onun bu negatif davranışları onaylanma eksikliğinden kaynaklanır.
Bir diğer örnek de idealleştirme ve birine benzeme ihtiyacıdır. Çocuklar ailelerini idealleştirme ihtiyacı duyarlar. Eğer idealleştirdiği kişi çocuğa pozitif bir cevap verirse çocuk ergenliğe geldiğinde yeni ilişkilerinde memnun olmak için hemen harekete geçer. Diğerleri gibi olma ihtiyacı Kohut tarafından geliştirildi. Burada hem idealleştirme hem de onları onaylayacak insanlara ihtiyacı vardır.
Örneğin; 14 yaşında olan Jimmy okulda arkadaşlarını dövdüğü için yatılı tedavi merkezine götürüldü. Jimmy’nin kontrolden çıkmış en son hali liderlik özelliği olan kardeşiyledir. Kardeşi bu özelliğini kullanarak Jimmy’le araba çalmışlardır. Çünkü Jimmy’nin kolay etkilenen bir özelliği vardır. Jimmy’nin annesi onu bebekliğinden beri reddetmişti. Jimmy’nin annesiyle ilişkilerinin düzelmesi için onlara yeni bir tedavi uygulandı. O annesi hakkında heyecanlı şeyler anlatıyor ve annesinin kendisine kötü davrandığını kabul etmiyordu. Tedavi planına göre Jimmy’nin davranışlarını değiştirmek ve duygularının üstesinden gelmek için ona yardım etmek gerekiyordu. Fakat Jimmy’nin örnek alınacak bir aileye ihtiyacı vardı. Kohut’a göre Jimmy hala güvende hissetmesini sağlayan annesinin benlik nesnesini araştırıyor.
Eşleşme sürecinde Jimmy’nin kuzeni George’la ilişkisi gözlemlenir. Aslında George Jimmy’nin egosuna hizmet eder. George, Jimmy için benlik nesnesidir böylece Jimmy kimliğini George’la tanımlar. İkisi birlikte Jimmy’nin benliğini onaylar.
Sonuç olarak Kohut’un benlik psikolojisinin klinik tedavide değerlendirildiğini görüyoruz. Benlik psikolojisi, çocuğun ailesiyle olan ilişkilerinin dinamizmini anlamak için kullanışlı taslak sunmuştur. Kohut’un taslağındaki diğer önemli konu da empatik benlik nesnesidir. Bunun gelişimsel ihtiyaçları tanımladığını görüyoruz. Ayrıca empatik benlik nesnesinin geleneksel empatinin ötesinde olduğunu da görüyoruz.

Makaleyi özetleyen: Betül Demirtaş

Hiç yorum yok: