Lilypie Trying to Conceive Event tickers

13 Aralık 2010 Pazartesi

Makale Özeti:In the Beginning: Jung and Freud on Introversion

Bu makalede Richard M. Capobiance Freud ve Jung’un içedönük görüşlerinin farklılıkları üzerinde durulmuştur. İçedönüklük içe, ruha dönmek olarak tanımlanmaktadır. Jung içedönük kavramını ilk olarak 1910’da yayınlanan “Psychic Conflicts in a Child” adlı denemede yayınlamıştır. Ayrıca Psikonevrozun değişmeyen ve zorunlu önkoşuluna Jung “içedönüklük” ismini verdi
Jung içedönüklüğü bilinçle ilişkilendirmiştir. Jung’a göre ruh, bilincimizin genişlemesidir ve ruhun bilinçdışı boyutları bilinçli zekâdan üstün bir zekâdır. İçedönüklük içe dönmek ve içteki düşlemi(hayali) aktiviteleri üretmektir. “İçedönüklük nerden geliyor, bu içedönüklük psikoloji mi yoksa çatışmadan mı kaynaklanıyor?” Bu sorulara dayanarak Jung libidonun içedönüklüğü patolojik bir olgunun olmadığını ve bunun insanoğlunun gelişimsel yaratıcı bir aşaması olma olasılığını iddia etmiştir.
Jung’a göre içedönük insanın libidosu kendi içine doğru yönelmiştir. Bu tür bir kişi dalgın, kendi düşüncelerini gözden geçiren dışsal etkilere dayanıklı, kendine az güvenen, çekingen ve utangaçtır.
Jung, Freud’a yazdığı mektupta “Yaptığım tüm şey bilinçdışı fantezileri kapsamak ve biçimlendirmek, içedönük sadece histeriyi ve çocukluk hafızası değil ayrıca bilinçdışının tarihsel tabakasında gevşemesini de yönetir” şeklinde tavsiyede bulunmuştur.
Freud’un cevabı tam Freudian’a yakışır bir cevaptı. Freud psikozun bilinçdışı fantezileri üzerinde durdu ve bastırılmış çocuk çatışmalarını maske olarak tanımlamıştır. Jung bilinçdışının zekâsal yapı olma olasılığını ortaya attı ve Freud bu olasılığı reddetti. Freud, Jung’un bilinçdışı fantezileri hakkındaki görüşlerinden endişeliydi ve bu konu üzerinde bayağı durmuştur. Freud’a göre libido dışsal dünyayı kaybetmiştir, libidonun içedönüklüğü yalnızca patolojik bir olgudur. Freud Jung’un bilinçdışı fantezilerini ruhun bilinçdışı boyutlarını akıl olarak yapılandırdığı olasılığını reddeder.
“Faust II, Act I, A Glommy Gallery” adlı şiirde Jung Freud’a zengin fantezilerin libidonun içedönüklüğü ile beraberliğinde patolojik olarak kolayca reddedilemez, bazı bilinçdışı fanteziler insanoğlunun bilinçdışı yapısını gevşetir(yumuşatır).
Jung bölüm II “Concerning Two Kinds of Thinking” de düşünmeyi direk düşünme ve rüya ya da fantezi düşünme olarak 2’ye ayırdı. Direk düşünme bilinçle alakalı ve kelimelerle biçimlenir fakat fantezi düşünme sadece kelime ve sözlerle ortaya çıkmıyor hayallerle de oluşabiliyor. Bununla birlikte ifade edemediğimiz hisler ve hayallerin hareketi bizi sadece sözle anlatılamaz, ifade edilemez düşüncelere iter.
Özetle Jung libidonun içedönüklüğünü bilinçdışıyla alakalandırmış ve hafızanın bilinçdışı yapısını kapsamasıyla iyileştirme özelliği görmüştür. Bilinçdışı (hafıza) bilinci iyileştirir çünkü derin bilgelik bilinci şekillendiriyor. O zaman ortaya şu çıkıyor ki Jung’un önceki teorisine göre bilinçdışı çok karışık akıllı süreçlerden çok bilinçle yapılanıyor. Freud ise bilinçdışının bastırılmış çocuk istekleriyle alakalı olduğunu ileri sürmüştür.

Makaleyi İngilizceden tercüme eden ve özetleyen: Seçkin Ceylan
Reference
Capobianco, R. M. (1988) In the Beginning: Jung and Freud on Introversion
Previously in Psychological Perspectives 20:2, 244-55

Hiç yorum yok: