Lilypie Trying to Conceive Event tickers

8 Aralık 2010 Çarşamba

Makale Özeti: ERKEN ERGENLİKTE BENLİK VE KİMLİK

Benlik ve kimlik hakkında ilk çalışmalar, Cooley (1902) ve James (1890) tarafından yapılmıştır. Daha sonra Freud ve Erikson, benlik ve gelişimi hakkında çok sayıda çalışma yapmışlardır.
Günümüze ait bilimsel çalışmalarda kimlik ve benlik, ayrı iki alan olarak ele alınmış ve her ikisi de kendi içinde bazı teoristler tarafından bölümlere ayrılmıştır. Örneğin; kimlik hakkındaki çoğu çalışmalar kişisel kimlik, kültürel kimlik, etnik kimlik diye kendi alanında bölümlere ayrılmıştır. Kimlik hakkındaki en önemli çalışmalardan biri, Erikson’un “ergenlikte kimlik gelişimi” üzerine, Marcia’nın geliştirdiği karar verme veya kriz yaşama sonucu ortaya çıkan kimliğin dört farklı halidir.
Ergenlik bir başkalaşım ve dönüşüm dönemidir. Bu dönem; belirgin ve hızlı fizyolojik, psikolojik ve sosyal gelişimlerin görüldüğü çocukluktan erişkinliğe geçiş dönemidir.
Başlangıcın belirleyicisi olan puberte, yani cinsel olgunlaşma, kız çocuklarında ortalama 9 - 10 yaşlarında; erkeklerde ise 11 - 12 yaşlarında başlar. Bununla birlikte ruhsal ve toplumsal gelişme yoğun bir şekilde devam eder. Ergenlik döneminde kimlik ve benlik gelişimi, çocuğun bulunduğu çevreden yani çekirdek aileden, yaşıt grubundan ve okul hayatından çok fazla etkilenir. Ana-baba tutumları açısından bakıldığında; genel olarak birbirine bağlı, destekleyici bir ailede yetişen çocukta benlik ve kimlik pozitif yönde gelişmektedir. Anne babalar ergenlerin ayrı birer kişilik olduklarını kabul etmeli ve kendi kimliklerini ortaya koymalarına izin vermelidirler. Bu tarzda yaklaşılmayan genç, arkadaş veya çeşitli topluluklara dahil olarak kendini kabul ettirmeye çalışır ve kendisiyle uyuşmayan görüş veya davranışları benimseyebilir. Ailenin önemi dışında, çocuğun yaşıt grubunun ve öğretmenlerin -ergenlikteki kimlik ve benlik gelişimindeki etkisine bakıldığında- en az aile kadar tesirinin olduğu ortaya çıkmıştır. Yaşıtları tarafından kabul gören, akademik performans sonucunda yeterince takdir edilen çocukta; kendi benliğini anlama, anlamlandırma olumlu bir şekilde gelişim göstermektedir.
Kimlik ve benlik için önemli ölçüde çalışmalar vardır. Bu çalışmalardan en önemlileri ‘mixed-method research’ ve ‘person-centered quantitative’ analizidir. Bu çalışma yöntemleri kullanılarak farklı etnik gruplarda kimlik ve öz kavram arasındaki ilişki araştırılmıştır, bu çalışma sadece ergen kız çocukları üzerinde yapılmıştır. Sonuç olarak, kendini tanımlama bütün etnik gruplarda farklı sonuç vermiştir. Elde edilen farklı sonuçların en büyük nedenlerinden biri de kimlik oluşturmanın alt basamaklarından biri olan “cultural identity” diye tanımladığımız kültürel kimlik gelişimidir. Her toplumda, kültürel kimlik, ailenin ve sosyal çevrenin yaşayış biçimine göre şekillenir. Bu nedenle bu çalışma öncesinde yapılması gereken, farklı toplumlar arası kişisel ve kültürel kimlik ilişkisinin araştırılmasıdır.

Schwartz S., J. (2008). Self and Identity in Early Adolescence. Journal of Early Adolescence. 28(1), 5-15.

Makaleyi İngilizceden tercüme eden ve özetleyen: Betül Uzun

Hiç yorum yok: